пятница, 30 января 2015 г.

Інтегрований урок географія + українська мова 9 КЛАС

Інтегрований  урок географія + українська мова       9 КЛАС

НАСЕЛЕННЯ УКРАЇНИ найцінніший скарб країни

Мета: узагальнити знання учнів про кількість населення України, динаміку зміни населення України протягом ХХ століття та початку ХХІ століття, розвивати вміння пояснювати причини депопуляційних процесів, розвивати вміння і навички систематизувати вивчений матеріал у вигляді діаграм, розвивати логічне та абстрактне мислення виховувати свідомого громадянина України , відповідального за своє власне здоров’я та здоров’я оточуючих
(українська мова) повторити найважливіші теоретичні відомості з синтаксису і пунктуації, зокрема про просте ускладнене речення, розділові знаки при ньому; повторити правопис слів і географічних термінів (слів);  виховувати любов до рідної мови, до свого народу.

Обладнання:  політико – адміністративна  карта України, атласи, статистичні матеріали , комп’ютерна техніка, фотовиставка.
Тип уроку: узагальнення вивчених знань.

Форма проведення: урок-дискусія.

На  1 вересня 2014 року населення України становило  42 млн.807 тис.730 постійних мешканців.
Населення віком від народження до 15 років — 15,2 %.
Населення віком від 16 до 59 років — 62,7 %.
Населення віком від 60 років і старше — 21,6 %; у цій віковій групі на одного чоловіка припадає три жінки.
Нації вмирають не від інфаркту.
Спочатку їм відбирає мову.
Ліна Костенко
 


Учитель географії (вітається, створює позитивний емоційний настрій аудиторії). Діти, усім зичу доброго настрою, творчої праці, взаєморозуміння, приємного спілкування.
Посміхніться один одному, зберіться з думками, будьте уважні, активні на уроці.
Діти, сьогоднішні урок  проводять два учителі, але це не випадково, адже вивчення будь - якого предмета тісно переплітається із знанням української мови. Кажуть, що без карти немає географії, а без знань української мови не має українського народу.  Звертаємо увагу на епіграф.
Тому сьогодні ми будемо працювати у творчому союзі з учителем української мови.

II. Мотивація навчальної діяльності

Учитель географії. Сьогодні ми проведемо урок-дискусію на тему «Людина – найбільше багатство У країни від її працьовитості, освіченості, професіоналізму залежить процвітання держави.

Звернемося до Основного закону України стаття 3 Конституції України
«Людина, її життя і здоров’я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються в  Україні найвищою соціальною цінністю.

Учитель української, а стаття 10 говорить про те, що Державною мовою є українська мова.

 І Група  Знавці української мови

 Отримали випереджальне завдання знайти вислови видатних діячів про українців,  народ,  націю,  мову.

“Тарас Шевченко! Досить було однієї людини, щоб урятувати цілу націю” (Остап Вишня)
 “Ніяка в світі сила нас не зламає, бо нас коріння наше в землі тримає” (Г. Дудка);

Нема на світі України,
Немає другого Дніпра,
А ви претеся на чужину
Шукати доброго добра.
( Т. Шевченко)

Кожному народові призначено відігравати в історії свою особливу роль. І якщо він забув цю роль, то повинен піти зі сцени: він більше не потрібен.
 
( Костянтин Ушинський)
Народ без народності – тіло без душі.
( Костянтин Ушинський)
Мова – найважливіший, найбагатший і найміцніший зв’язок, що зв’язує віджилі, живущі і майбутні покоління народу в одне велике, історично живе ціле. 
( Костянтин Ушинський)

Коли зникає народна мова, – народу немає більше!
( Костянтин Ушинський)
Поки жива мова народна в устах народу, до того часу живий і народ.
( Костянтин Ушинський)
Моя Україно, народ мій коханий
 Брати-українці, мої земляки!
 Здоров'я і щастя вам, рідні краяни,
 Добробуту, миру на довгі роки!
                            Ігор Калиниченко,
                                                                                                                          
«Як вести дискусію»?

III. Узагальнення  й осмислення знань, умінь і навичок
На кожній парті лежить пам’ятка «Як проводити дискусію».
Давайте згадаємо правила ведення дискусії:

                     Пам’ятка   «Як вести дискусію (диспут)»
1. Сперечатися по суті: головне в дискусії – аргументи, факти, логіка і доказовість.
2. Уникати реплік, що принижують людську гідність, поважати думку опонента, прагнути зрозуміти його раніше, ніж критикувати, виявляти стриманість.
3. У суперечці не допускати підвищення голосу.
4. Чітко формулювати власну думку.
5. Прагнути встановити істину, а не демонструвати власне красномовство.
6. Виявляти скромність і самокритичність, вміння з гідністю визнавати недостатність своєї аргументації.
7. Все це дає змогу не тільки запам’ятати навчальний матеріал, але й зробити ґрунтовний аналіз цього матеріалу, що, з рештою, формулює глибокі знання учнів.

 Рефлексія
Запишіть, будь ласка, на  листочках ваші очікування від уроку. Скажіть, з чим асоціюється у вас слово «Україна». (Відповідь дітей: «Калина»). Отже, із листочків у формі ягідки ми сформуємо кетяг калини, що є символом України.
Умови оцінювання

1). (Слайди №7-8) «Історія формування української нації».
Уч. укр. мови. Розрізняють поняття: народ, етнос, нація, плем’я.  
 
Вчитель географії   Дайте визначення  поняттям народ, етнос
 Вчитель укр.. мови Давайте з’ясуємо лексичне значення слів  нація, плем’я
Щасливі ми, що народилися і живемо на такій чудовій землі – багатій і мальовничій Україні! Україна! В одному тільки слові бринить музика. Корінним народом на території України є українці. Вони розмовляють українською мовою.

Нація
Чим може бути ускладнене просте речення

·        однорідні члени речення;
      звертання;
      відокремлені члени;
      вставні слова,словосполучення,речення;
      вставні конструкції.

Прочитайте   речення. З’ясуйте, чим ускладнені подані речення. Поясніть розділові знаки.
Для людей однієї нації притаманні такі спільні ознаки: єдність території, мови, культури, господарської діяльності(однорідні з ус). Кожен народ, створюючи власну національну культуру, тим самим робить внесок у світову культуру(дієприслівниковий зворот). Духовна культура народу – це комплекс найрізноманітніших життєвих уявлень, вірувань, обрядів, ідей, міфів, які створювалися в ході історичного розвитку.

Уч.географії.  Скажіть мені будь ласка які асоціації у вас виникають при слові « населення» ?

За цим маловиразним, простим, сухим словом криються різні долі мільйонів людей, які жили, живуть та будуть жити на нашій Україні.
 Знання про кількісний склад населення, прогнози на збільшення та зменшення його кількості, закономірності його розміщення на території, необхідні державі, в якій мешкають жителі країни.

 Група «Аналітики » працювала над статистикою змін населення України.

Учень. Основним джерелом про кількісний склад населення є перепис населення.  Останній  Всеукраїнський перепис населення був у грудні 2001 року. За його звітами в Україні  мешкало 48 млн. 457 тисяч осіб. Упродовж останніх  десятилітть кількість населення України складає на  1 вересня 2014 року населення України становило  42 млн.807 тис.730 осіб.

Вчитель географії До останнього часу на нашій території не було епідемій, голоду, військових дій. Чому ж так різко скорочується кількість населення?

Ми унікальна нація.  Нас хліборобів морили голодом. Режисери ставили спектаклі у концтаборах. Поетів закопували у вічну мерзлоту. У кого ще є атомний саркофаг? А у нас є. (Ліна Костенко)
С л а й д

Учень. Природний приріст  населення — зміна кількості й складу населення в результаті народжуваності і смертності. Якщо в певному році народилося більше дітей, ніж померло всього населення, то природний приріст додатний. Якщо ж населення помирає більше, ніж народжується дітей, природний приріст від’ємний. Такий  природний приріст населення зараз на Україні.

Вчитель географії  Які причини на вашу думку впливають на процеси народжуваності ті смертності в наш час?

Учень групи « Аналітики»
Причини  такі
1.     Економічні ( невпевненість у завтрашньому дні, безробіття, військовий внутрішній конфлікт, низькі заробітні плати, не вистачає житла,  молоде чоловіче населення ховається за кордонами держави, щоб не іти до зони АТО.
2.     Соціальні ( низький рівень сімейного виховання ( батьки шукають роботу, рідко бувають вдома), недостатній рівень культури статевих відносин ( тенденція перших статевих стосунків  молодшає  (з 13 років), збільшення захворювань на туберкульоз, ВІЛ СНІД, гепатит С)

Група «Статистики» дослідила  статистику народжування та смертності у місті Мелітополі.
Знаєте, коли ми почали свої дослідження, ми побачили, що на Україні за останні декілька років народжується більше хлопчиків ніж дівчаток  так і у нас в Мелітополі А тут ще по історії узнали, що перед початком першої світової війни у Європі теж народжувалося більше хлопчиків і стали аналізувати у 2013 році В Україні  від загальної кількості народжених  хлопчиків народилося 51,6%, а дівчаток – 48,4% або ж  на 100 дівчаток припадає 109 хлопців. 
 

Група Журналісти  Проблеми народжуваності.

 Метод «Прес»
Правила ведення:
1. Висловіть свою думку, поясніть, у чому полягає ваша точка зору.
2. Обґрунтовуючи її, наведіть причину появи цієї думки.
3. Висновком узагальніть свою думку.
 
Відео з відповідями батьків.
1.     Скільки у вас рідних братів і сестер?
2.     Скільки рідних братів і сестер у ваших батьків?
3.     Яким був склад родини вашої бабусі або дідуся? А у вас?
 
Питання. Як ви гадаєте, скільки дітей буде у вашій родині? Чи зможе економічна ситуація і дії уряду вплинути на ваше рішення?

Учень. Народження дитини — це не тільки моральна відповідальність, але й значні матеріальні витрати. На мою думку, кожна родина хоче мати дітей, але в моїй родині їх кількість буде залежати від багатьох причин. Насамперед від економічної та екологічної ситуації в країні, а також від державної підтримки молодих родин, що мають дітей. Покращення рівня медичного обслуговування, санітарно-гігієнічних умов життя.

Учень Якщо моя праця як кваліфікованого спеціаліста буде достойно оплачуватися, а держава у свою чергу виплачуватиме належну грошову допомогу, то в моїй сім’ї буде двоє або троє  дітей, цього досить для того, щоб населення України не зменшувалося.

Учень. Логіка є, але не всі міркування логічні. Для того щоб населення країни не зменшувалося, у середньому в родині має бути три-чотири дитини, А ще  не всі можуть мати дітей, а деякі люди не одружуються.

Учень. Зниження народжуваності пов’язане ще й з такими факторами, як зміна соціального стану жінки. Залучення жінок у суспільне виробництво змушує їх обмежувати число народжень, тому що робота разом із сімейними обов’язками різко збільшує навантаження на організм. Дослідження свідчать про те, що жінки з вищою освітою мають меншу кількість дітей, ніж з початковою. Навіть незначне підвищення рівня життя призводить до зниження народжуваності. Усе це вказує на надзвичайну складність демографічної ситуації в Україні та необхідність уживання заходів щодо народжуваності в країні.
Учень. Демографічні процеси в Україні характеризуються низьким рівнем народжуваності, високою смертністю та негативним природним приростом, у країні відбувається депопуляція. На це впливає екологічна ситуація. До числа з високою смертністю належать області, що постраждали від аварії на Чорнобильській АЕС, як для Чернігівської, так і для Сумської, Житомирської та Київської обл. характерні високі показники смертності. Складна екологічна ситуація характерна і для деяких індустріальних центрів сходу України.


Ще одна причина зниження населення на Україні це трудові міграції.

 Учитель української мови Метод «Коло ідей»
«Коло ідей»
Цей метод є ефективним у вирішенні гострих суперечливих питань та базовим для створення списку загальних ідей.
Метою методу є залучення всіх учасників до дискусії. Він дозволяє уникнути ситуації, коли перша група, що виступає, подає всю інформацію з проблеми.
Порядок проведення:
Учитель висуває дискусійне питання та пропонує його обговорити в кожній групі.
Після того як вичерпано час на обговорення, кожна група доповідає всьому класу лише один аспект того, що вони обговорювали.
Групи висловлюються по черзі, поки не будуть заслухані всі доповіді.
Під час обговорення теми складають список запропонованих ідей та записують його на дошці або аркушах.

Учитель географії. Офіційно рівень безробіття в Україні становить близько 4 %. Але при цьому не враховується часткова зайнятість, приховане безробіття та вимушена трудова міграція.
За деякими оцінками, до 5 млн. громадян України працює за кордоном, причому значна частина працює нелегально, виконуючи низькокваліфіковану роботу.

Завдання. Застосовуючи модель «Коло ідей», обговоріть плюси й мінуси трудової міграції з території України, зробіть відповідні позначки (+ або -) до кожного із варіантів відповіді.
Зробіть висновок (самостійна робота).
Учитель української мови
 «Мінуси» трудової міграції виділіть червоним кольором і поставте позначку (-), а «плюси» трудової міграції залишіть чорним кольором і поставте позначку (+)  та ще знайдіть орфографічні помилки в термінах та виправте їх.

Приплив капіталу через кардон — мєгранти переводять в Україну значні кошти, зароблені в інших країнах. (+)
Послаблення інтелектуального і трудового потенціалу країни — вона втрачає трудові рісурси, готові до виробничої діяльності. (-)
Підвищення культури вирабництва, набуття досвіду роботи в більш розвинених країнах і подальше перенесення його в Україну. (+)
Бюджетні кошти, витрачені державою на підготовку кваліфікованих кадрів, «працюють» на економіку інших дєржав. (-)
Досвід господарського й політичного життя, характерний для демакратичних країн із ринковою економікою. (+)
Вікові та статеві діспропорції — найбільш рухливою частиною населення є працездатне населення. (-)
Багато мігрантів змушені працювати за кордоном з порушенням місцевих законів, нерідко їх департують з країн. (-)
П е р е в і р к а
Учень. Немає сумнівів, що якби ці трудові ресурси знайшли можливість докласти свої сили в Україні та одержували б за це гідну зарплату, то вони залишилися б у країні і працювали б на її економіку.

Урбанізація. Метод «Проблемне питання»

Учитель географії. Процес підвищення ролі міста в житті суспільства, зростання чисельності міського населення, поширення міського рівня життя називається урбанізацією. Рівень урбанізації — це частка міських жителів у загальній кількості населення країни, виражена у відсотках.

Завдання. Проаналізувати діаграму зміни відносної кількості міського та сільського населення.

Співвідношення кількості міського та сільського населення України, %

Учень. Дані останніх переписів населення свідчать, що за останні роки спостерігається значне скорочення темпів приросту міського населення України.

Питання. Якою є суть урбанізації і які соціально-економічні проблеми виникають у результаті цього процесу? Як ви оцінюєте розвиток великих міст — як позитивне чи негативне явище?

Діти об’єднуються  на дві групи. Представники кожної групи повинні описати особливості життя і побуту в місті й селі, охарактеризувати екологічну ситуацію, показати переваги своїх населених пунктів, щоб переконати в доцільності переїзду.

Учень. Місто можна розглядати як групу факторів, що спричинюють або стимулюють зміни навколишнього середовища. Найбільших масштабів забруднення досягло у великих промислових центрах, де багато заводів і фабрик у процесі своєї діяльності викидають в атмосферу тверді, наприклад пилові частки, і газоподібні речовини.
 
1.     Програмоване завдання.(слайди №18) Чим ускладнені речення? Записати лише цифри.
1- відокремленим означенням;
2- вставним словом;
     3-уточнюючим членом речення;
4- звертанням;
5- однорідними членами речення.
Та, може, світ тому я полюбив, що Україна є у цьому світі. Потім думка шугнула в Україну, в тихий зелений куточок над сріблястою Сулою. Тихі конвалії, ніжні і білі, вже не розплющать повік. Класична література лишила нам великі заповіти: правдивість, відданість народові, ідеали братерства і гуманізму. Можна все на світі вибирати, сину, вибрати не можна тільки Батьківщину. Україно тернова, не зів’януть твої корогви золоті. І справді, інше слово часом дорогоцінніше самої речі. (Відповідь 2315442, взаємоперевірка)Слайд №18.
 
 



 

Комментариев нет:

Отправить комментарий